Sabtu, 11 September 2021

B-285 – 1Tim 1:15-17 – “Perkataan ini benar dan patut diterima sepenuhnya: ‘Kristus Yesus datang ke dunia untuk menyelamatkan orang berdosa,’ dan di antara mereka akulah yang paling berdosa” (ay 15)

PAULUS, PEMBELA KELEMAHAN

  1. Sebelum memasuki tema pokok suratnya kepada Timotius, anak kesayangannya, Paulus suka mengingatkan kepadanya cara Allah bertindak terhadap manusia. Tanpa memahami cara itu, panggilannya sendiri sebagai rasul tidak dapat dijelaskan.
  2. Allah mengampuni. Contohnya ialah Paulus sendiri (ay 16), sebab seluruh hidupnya adalah bukti nyata, betapa tak terbataslah pengampunan Allah.
  3. Dengan menyatakan diri melalui Kristus, Allah tidak menampakkan diri dalam hikmat-kebijaksanaan melainkan dalam kebodohan. Allah, yang oleh pelbagai agama dan sistem filsafat didefinisikan sebagai yang kekal (ay 17), menampakkan diri dalam tubuh yang tidak berdaya, yang lemaha dan dinasibkan untuk mati.

Luk 6:43-49 – “Mengapa kamu berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan, padahal kamu tidak melakukan apa yang Aku katakan?” (ay 43)